Våra ordervillkor för din trygghet

Det ska kännas tryggt att handla av pålyset.se. Här är våra ordervillkor som beskriver hur det fungerar när man beställer hos oss med våra leverans- och betalningsvillkor. 

Kort sammanfattning

Läs våra kompletta villkor nedan, här är sammanfattningen för er som vill hitta det viktigaste direkt.

  • Företaget du handlar av heter Jolix AB (orgnr 556991-4798) och är registrerade för moms och godkända för F-skatt. 
  • Standardvillkor med 14 dagars ångerrätt.
  • Maximal fraktkostnad på 39kr, fri frakt från 1000kr. Leverans med Posten eller DHL.
  • Ingen fakturaavgift via Klarna faktura.
  • Vi packar på kvällen och skickar på morgonen, varor som finns i lager skickas dagen efter beställning. 
  • Information om garanti finns på varje produkt.
  • Vi kommer inte skicka dig skräppost eller dela med oss av dina kontaktuppgifter till någon annan. Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev som kommer högst en gång per månad.

Din trygghet

Det är viktigt för oss är att du känner dig trygg med att handla från oss. Vi är registrerade för moms och godkända för F-skatt. Det viktigaste för oss är att du som kund blir nöjd och vi kommer alltid vara flexibla när det gäller att få dig att vara nöjd med oss och de produkter vi säljer! Vid minsta fundering, hör av dig vår kundtjänst så hjälper vi dig!
 
Vill du vara säker på att inte behöva betala något förrän vi skickat något rekommenderar vi Klarna Faktura där du har 14 dagar på dig att betala från det att vi skickat ditt paket.
 
Reklamation
 
Enligt svensk konsumentköpslag har du som privatperson 3 års reklamationsrätt. Om du betalt i förskott via kontokort och vill häva eller ångra ditt köp kan det ta upp till 30 dagar att få tillbaka beloppet på ditt kort via vår leverantör av kortbetalningstjänster. Om en försening skulle uppstå måste vi meddela dig detta innan produkten lämnar vårt lager och därigenom ge dig möjlighet att häva köpet. En beställning har normalt en leveranstid på mellan 1-3 arbetsdagar från beställningsdatum om alla produkter finns i lager, annars 3-7 arbetsdagar. Om tvist skulle uppstå följer vi Allmäna Reklamationsnämndens rekommendationer.
 
Transportskador
 
Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig kontakta vår kundtjänst via e-post kundtjanst@palyset.se eller via vårt kontaktformulär. Vi följer konsumentverkets rekommenationer där privatkunder ska inkomma med rapport om skadan inom skälig tid när den borde ha upptäckts och företagskunder inom 7 dagar från mottagandet. Det är viktigt att du packar upp försändelsen så snart som möjligt så eventuella skador upptäcks direkt. 
Om en skada uppstått ber vi dig behålla embalaget och produkterna i detta skick så de kan besiktigas. Därefter kan vi besluta om ev omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. 
 
Ångerrätt
 
Enligt svensk lag har du 14 dagars ångerrätt från och med den dagen du hämtat ut varan. För att ångerrätten ska gälla måste du inom dessa 14 dagar kontakta vår kundtjänst. Att låta bli att hämta ut ditt paket är inte samma sak som att ångra sitt köp, för outhämtade paket kommer vi att debitera dig 250kr för frakt och administration. Om du vill ångra ett köp skickar du tillbaka paketet till oss efter att ha meddelat oss att du vill returnera. Genom att meddela oss hinner vi flytta förfallodatum på fakturan så vi hinner justera den efter att vi mottagit returen. Det är givetvis ok att testa produkten och för att göra detta måste man öppna förpackningen och returnera produkten även i dessa fall och får alla pengar tillbaka. Om produkten är skadad eller märkbart sliten vid retur har vi rätt att göra avdrag på det återbetalade priset. 
 
När du returnerar ett paket är det viktigt att du sparar inlämningskvittot om något skulle hända med paketet på väg tillbaka till oss eftersom du är ansvarig för returförsändelsen. Använd gärna kartongen du fick paketet från oss i när du returnerar. Du bokar enkelt paket på posten.se/skicka
 
Garantier
 
Alla produkter vi säljer har en garanti på minst ett år. Om garantiden är ännu längre framgår det på varje produkt i dess beskrivning. Visar sig en produkt vara felaktig vid leveranstillfället har du enligt konsumentköpslagen upp till 3 år på dig att reklamera denna. Om du har problem med en produkt, kontakta då vår kundtjänst så hjälper vi dig, helst via e-post till kundtjanst@palyset.se eller via vårt e-postformulär. 
 
Hantering av personuppgifter
 
Alla de personuppgifter du som kund lämnar till oss ansvarar vi för att hantera enligt personuppgiftslagen PUL. De kommer att behandlas för att vi ska kunna kommunicera med dig som kund och upprätthålla vår relation. Inga uppgifter kommer att lämnas ut till tredje part. Du kan när som helst kontakta oss för att avbeställa nyhetsbrev och direktmarknadsföring, rätta uppgifterna eller ta bort dem.
 
Åldersgräns och betalsätt
 
Alla som handlar hos palyset.se måste ha fyllt 18 år eller vara äldre. Vi föredrar att ni betalar via Klarna antingen som kontoköp eller att betala med faktura.  Vid betalning med faktura tillkommer ingen fakturavgift. Om du handlar via Klarna konto eller betalar med kort tillkommer inga avgifter. Vårt partner Klarna som hanterar fakturorna kräver att du ska vara 18 år eller äldre, att du ska klara den förenklade kreditkontrollen, att du inte har några betalningsanmärkningar och att du inte har några obetalda krav hos Klarna. Betalningsvillkor för faktura är 14 dagar från det datum att produkten lämnat vårt lager. Vid försenad betalning tar Klarna ut lagstadgad påminnelseavgift om 60kr samt en dröjsmålsränta med 24% och gällande referensränta. Vid fakturaköp genomförs en förenklad kreditkontroll utan kännedomskopia då leverans endast kan ske till folkbokföringsadressen.
 
Privatkunder betalar enkelt via Klarna och har då möjlighet att välja att betala med VISA, Mastercard, Internetbank eller faktura. 
 
För företagskunder erbjuder vi betalning med betalkort eller Internetbank där samarbetar vi med Payer (www.payer.se) och ger dig då möjlighet att betala i förskott med antingen Visa eller Mastercard. 
 
Fel och korrigering i material publicerat på palyset.se
 
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera produkttexter, bilder och priser som publicerats felaktigt i butiken eller sociala media. Vi reserverar oss också för prisjusteringar från våra leverantörer, lagerförändringar och fel som kan uppstå på webbplatsen, i webbläsaren, i nätverket eller i de servrar som butiken körs på.
 
Leveranstid
 
Vi levererar till Sverige, Norge, Finland och Danmark och skickar via Posten eller DHL. För försändelser som väger mer än 2 kg använder vi alltid DHL. Vi försöker där det är möjligt packa och skicka samma dag om ordern kommer in före klockan 14 på eftermiddagen då allt finns i lager. Annars skickar vi så snart produkterna inom några dagar. För beställningsvara kan längre leveranstider förekomma i undantagsfall, men i så fall kontaktar vid dig och ger dig möjlighet att ångra ditt köp. Om det är väldigt många helgdagar på rad kan leveranstiderna vara någon dag längre beroende på postgången.
 
Priser och frakter
 
Alla priser i butiken är angiven i valuta Svenska Kronor (SEK) inklusive moms på 25%. Du kan alltid i kassan se totalt pris inklusive frakt och avgifter innan du godkänner din beställning. Frakt kostar 39 kr inom Sverige för det billigaste alternativet. Vi levererar så snart vi kan, men om en produkt är slut i vårt lager kan leveranstiden bli något längre men alltid inom 10 arbetsdagar. Om du inte löser ut ett paket debiterar vi dig 250kr i frakt och administrationsavgifter. Avgift för faktura via Klarna är 0kr för privatpersoner och 19kr för företag. Se Klarnas villkor i kassan. Fri frakt från 1000kr.
 
Kampanj- och reavaror
 
Priser på kampanjvaror gäller till och med utsatt sista datum. Om inget datum anges gäller priset för respektive produkt tills det är slut på lagret.
 
Nyhetsbrev och erbjudanden
 
När du beställer från palyset.se får du möjlighet att välja eller välja bort vårt nyhetsbrev som kommer via e-post. Du kan själv när som helst logga in på din profil och välja bort nyhetsbrevet. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Tvistlösning

Enligt lag ska alla e-handlare länka till den centrala adressen ec.europa.eu/odr för att lösa eventuella tvister vid handel via Internet som uppstår. Självklart kommer vi som handlare att försöka hjälpa dig i första hand om du inte skulle vara nöjd med ett köp.